Lamper fra færge-vogndæk?

Disse lampeglas siges at stamme fra en gammel DSB jernbanefærge.

okt-08-020-kopi

De skal angiveligt have siddet på vogndækket. Når den grønne lampe lyste, var bovporten åben, mens den røde signalerede lukket bovport.

Ganske svagt mener jeg selv at kunne huske dem fra min barndoms sejlture i begyndelsen af 70’erne med de gamle “dobbelt-skorstens-jernbanefærger” på Storebælt, f.eks. MF Fyn eller MF Dronning Ingrid.

Kan nogen bringe lys over lampeglasene, f.eks. hvis du kan henvise til en publiceret illustration fra et vogndæk, så læg en kommentar.

Forf: JM

2 comments

  1. Jeg kan huske disse lamper. De hang i to rækker – en rød og en grøn – i loftet oppe over sporerne/vognbanerne på vogndækket på færgerne. Nå færgen var i havn, tændtes disse lamper. Først den røde række og siden den grønne, hvilket betød, at nu var der “frit spor” – der måtte køres! Så vidt jeg ved, bruges “systemet” bl.a. på Mols-færgerne (CAT-LINK). Men – som sagt – jeg husker dem fra DSB’s (jernbane)-færger. Det var især til de internationale tog – bl.a. Nordekspressen – for slet ikke at snakke om Lyntogene. Dog må man ikke glemme, at der før Knudhoved/Halskov også ofte blev overført biler med jernbanefærger og for dem gjaldt disse “signaler” også.

  2. På storebæltsfærgerne blev det oplyst over højttalerne, at motoren (i bilen) ikke måtte startes før den grønne lampe lyste – dette angiveligt for at undgå en tilrøgning af vogndækket i minutterne før man kørte fra borde…
    Om lamperne i virkeligheden skulle angive om bovporten var åben eller lukket ved jeg ikke, men jeg husker det som om færgen lagde til med åben port, men at de grønne lamper først lyste når dyret var fortøjet og man kunner køre. Den egentlige kørsel blev dirigeret – bane for bane – af personalet på vogndækket, som vinkede bilerne frem til frakørsel.

Skriv et svar

