Frodige svenske figurer.

Lisa Larsons figurer fra Gustavsberg er enormt populære, ikke kun i Sverige, men også i Danmark.

Den første serie “Lila Zoo” med dyr fra dyreparken Skansen i Stockholm blev lanceret allerede i 1955.

Siden har Lisa Larson formgivet et hav af forskellige figurer, ofte kattedyr i forskellige afskygninger. Hendes arbejder ligner ikke rigtig noget andet, men har et helt specielt udtryk, der let kan genkendes på de bastante og fyldige former, hvor alle figurene har sin egen individuelle personlighed. Materialet er keramik med chamotte (småkorn af brændt ler), som giver en særlig rustik struktur.

Lisa Larson col M

Lisa Larson var den suverænt bedst sælgende af alle kunstnerne på Gustavsberg, hvor hun arbejdede fra 1954 til 1980. Alligevel blev hun ikke særlig rig. Hun var ansat som en slags tjenestemand med fast løn og fik altså ikke royalities eller provision afhængig af hvor mange af hendes ting, der blev solgt.

En komplet fortegnelse over hendes arbejder i serieproduktion for Gustavsberg kan du finde i en lidt ældre svensk bog, hvor der også er mange flotte billeder af tingene:

“Lisa Larson bland lejon och änglar” af Gisela Eronn, Forlaget Prisma 2005, isbn. 91-518-4358-7.

Bogen kan findes antikvarisk på http://www.antikvariat.net til ca. 130-160, – d.kr.

Forf: JM

3 comments

  1. Lisa Larson er en spændende keramiker og jeg er selv ivrig samler af hendes figurer. Jeg vil gøre opmærksom på en anden svensk bog, der kom i 2007 på Nordstedt Forlag, om Gustavsberg (skrevet af Gøsta Arvidson). Heri er der et langt kapitel om Lisa Larson – kan anbefales!

  2. Hej Katja

    Tak for din kommentar. Jeg kender godt bogen om Gustavsberg – det er et digert værk. Faktisk har jeg planer om et kommende indlæg om netop den bog. Styrken ved Gisela Eronn’s bog er den omfattende billededokumentation – på det punkt halter Gösta Arvidssons bog lidt (ihvertfald mht til Lisa Larson)

    Venlig hilsen
    JM/Loppefund

  3. Hej JM/loppefund
    Efter at have besøgt Gustavsbers dejlige museum og opdagede min bedstemors stel, har jeg samlet på tallerkener derfra. På biblioteket var jeg heldig at finde en udgået bog fra1971om netop dette emne skrevet af Inga Arnö-Berg:”Serviser från Gustavsberg” Isbnnr.91.534-0130-1. Bogen beskriver fabrikkens produktion fra 1827 til 1970. Dog er ikke alle stel beskrevet, men jeg bruger bogen som opslagsbog, når jeg finder en ny tallerken Har ca 70 – 80 stk + dubletter. Jeg kender også den bog I beskriver, som er meget dækkende, hvor denne her er nem at have med.
    Venlig hilsen
    Lise

Skriv et svar

