Selskaber for glassamlere.

Glassamlere er godt organiserede. Tre hjemmesider er værd at besøge.

3 gl.glas

I september 2008 skrev vi et indlæg om “Glashistorisk Selskab i Holbæk”, som har lavet en fantastisk hjemmeside med et flot billedearkiv, der er et fremragende redskab til identifikation af gamle glas: http://www.glashistoriskselskab.dk/

Men der findes også andre glashistoriske foreninger med interessante sider, bla “Glashistorisk Selskab i Aalborg”, som afholder klubaftener og ekskursioner. De har været igang siden 1976 og har udgivet flere genoptryk af gamle glaskataloger, som sælges til medlemmerne. På siden er der en oversigt over de mange genoptryk og der er også adgang til at læse i nogle ældre numre af  medlemsbladet “Glasnyt” som pdf-filer. http://www.bricksite.com/gsaa1976?id=56698

Et andet forum for glassamlere er “Fynske Glasvenner”. Deres side er knap så omfattende, men ligesom de to andre foreninger tilbydes der ekskursioner og arrangementer om glashistoriske emner: http://www.fynske-glasvenner.dk/

Forf: EN & JM

One comment

  1. Glassamleren og ekspert i glas, Peder (Peter) Blanner er én af de danske glaseksperter i Danmark som ved meste om glasproduktion, nedlagte glasværker og de nuværende.
    Peder Blanner blev vist i TV i dag den 6.juni 2013, hvor han havde set på tre små glas til en værdi af ca 3000 kroner, som han meget gerne ville købe til sin samling.
    Jeg er opvokset i Kastrup på Amager hvor bl.a. Kastrup Glasværk lå på hjørnet af Amager Strandvej og Alleen.
    Jeg blev uddannet som maler i malerfirmaet Christian Jensen som havde malerværksted på CM. Larsens Allé 10 , hvor han selv med konen Gudrun boede i stuen, mens Christian Jensens moder boede alle sine sidste år på første sal.
    Mens jeg var i malerlære skulle jeg ofte male på Kastrup Glasværk, især i sommerferien, hvor de fleste glasværksarbejdere havde ferie, mens resten passede de varme glasovne som jo skulle holdes varme selvom de ikke blev brugt, da det var for dyrt at slukke for ovnen, som så blot efter ferien skulle opvarmes igen hvilket ville være dyrere at opvarme end blot at holde varmen ved lige i ovnen. Men Kastrup Glasværk blev nedlagt og blev opkøbt af Holmegårds Glasværk. Nu ligger der kun en stor åben mark hvor Kastrup Glasværk med tilhørende værksteder, huse bygninger og boliger lå.

    Den gamle Bryggergård blev fredet for mange mange år siden hvor mange stadig bor enten til leje eller som ejerbolig? Jeg lavede mit svendestykke hos én af Christian Jensens meget nære venner som netop boede i Bryggergården, med havudsigt. Hans kone var dengang i 1950’erne vinterbader, fordi vandet lå kun ca 30 meter fra Bryggergården hvor de boede i stueetagen og havde baghave til vandet, så denne vinterbader gik i vandet helt nøgen hver dag og var stort set aldrig forkølet eller fik influenza måske fordi hun netop badede hver dag hele året rundt og om vinteren måtte slå hul i isen for at kunne få sin daglige dukkert.
    Jeg blev selv vinterbader men først som voksen fra marts 1994 mens jeg boede i Kurvemagerstien 14 på Amager i Urbanplanen med 50m2 have lige ud til den meget befærdede Røde Mellemvej.
    Da jeg lavede mit svendestykke hos disse mennesker, fortalte den føromtalte vinterbader mig om hele sit liv og ville havde været over 100 år her i 2013 hvis hun havde levet. Men da hun forklarede mig om sit liv som vinterbader, spidsede jeg ører og lyttede med særlig interesse
    om dette at bade om vinteren.
    Og da jeg selv begyndte som vinterbader der i marts 1994 var der is på trappen ned til vandet på det gamle Helgoland.
    Første gang jeg badede var vandet kun plus 1 grad og luften var 2 grader. Efter ca .15 sekunde
    r gik jeg op sammen
    med en anden men erfaren vinterbader ved navn Steen Andersen som badede sammen med Erik Isbrand.
    De to havde været vinterbader i flere år og i disse år lokkede de to også mig til at prøve at bade om vinteren, men, dét havde jeg bestemt slet ikke lyst til.
    Efter flere forsøg på at få mig med i vandet, lykkedes det for Steen Andersen at få overtalt mig til blot at prøve det. Så én lørdag eftermiddag midt i marts 1994 sagde jeg endelig ja og efter at kysse min daværende kone til afsked (idet jeg måske ville dø på grund af chok) ja

Skriv et svar

