Hvad er det for nogle påklædningsdukker?

Loppefund har modtaget 5 billeder af ark med påklædningsdukker. Et af dem er vist herunder.

“Jeg har fået disse påklædningsdukker fra min farfar og farmor. De stammer vist fra deres legetøjsbutik, som de havde i Århus omkring 1968. Ved du hvem der har tegnet dem, hvornår de er fra og hvad de er værd? Med venlig hilsen BR”

De 5 ark er alle tegnet af Axe Boysen og udgivet på Illustrations-forlaget.

Axe Boysen hed oprindelig Axe Djervad. Hun blev født i Århus 21. november 1923 og blev i 1954 gift med Hjalmar A. Boysen Petersen.

I 1956 emigrerede hun med familien til Canada. Hun var en tid modeillustrator for flere store firmaer. Hun lavede også kravlenisser og andre tegninger. Hun døde i 2000 på Vancouver Island.

Jeg kan ikke tidsbestemme dine ark præcist, men de er fra begyndelsen af 1950’erne. Jeg har selv nogle enkelte, jeg ved blev købt af den oprindelige ejer i 1957.

Påklædningsdukker tegnet af Axe og som helark – altså uudklippede – er i høj kurs. Dine ark findes der dog en del dubletter af, men jeg vil tro, at du i hvert fald kan få minimum 80,00-100,00 kr. per ark.

Hvis du kigger på qxl.dk under samleopbjerter og påklædningsdukker, vil du muligvis finde Axe-påklædningsdukker til salg. Hovedparten af disse vil som regel være udklippede.

Forf: MSH

Skriv et svar

