To forskellige loftslamper.

Marianne har sendt billeder af to lamper, som hun godt vil vide noget mere om.

De to billeder til højre: “Jeg har købt denne pendel i den lokale retrobutik. Han sagde, at det var en Fog og Mørup. Det er desværre ikke lykkedes mig at finde den, da jeg gerne vil finde en mere, så de kan hænge over spisebordet.”

Billedet til venstre: “Endvidere fulgte denne lampe med huset, da vi købte det. Skærmen mener flere er fra Fog og Mørup, men den har jeg ligeledes ikke fundet navnet på. Vi ved, lampen er kombineret af tre lamper. Men skærmen kunne det være, I har set før.”

MY col 2 M

Lampen til højre er svensk, hedder Trava og er designet af Carl Thore for Granhaga Metallindustri. Den blev lavet som en slags byggesæt. Man kunne kombinere skærmene på flere forskellige måder.

Desværre mangler der nok nogle skærme på din lampe. På billedet i midten ser det ud til, at afstanden mellem de to midterste skærme er lige lovlig stor. Jeg er ret sikker, fordi jeg i et tidligere indlæg den 29. august 2013 har skrevet om præcis den samme lampe. Her kan du også se en original vejledning med fire forskellige sammensætninger.

Lampen til venstre bliver et rent skud i tågen. Det er også temmelig svært, fordi den jo er kombineret af tre lamper.

Men jeg tror, at hvis den petroleumsfarvede skærm er dansk, så kunne netop den del godt stamme fra Lyfa. Den har et karakteristisk stiltræk fra slutningen af 50’erne eller starten af 60’erne, nemlig perforeringen i skærmens underkant.

Lyfa lavede nogle lamper med tilsvarende gennembrudt skærm. Nogle af disse lamper er muligvis designet af Knud Hjerting. Du kan se et eksempel på auktionshuset Pierre Bergé. Det er lot nr. 65 fra deres auktion den 27. maj 2013. En anden Lyfa lampe med samme stiltræk hedder keglen. Den er produceret over en længere periode. Siden danish-lights.com viser keglen og hævder, at den er med i Lyfa’s katalog så sent som i 1972!

Men jeg er meget usikker. Den petroleumsfarvede skærm kan også sagtens stamme fra en svensk lampe. Måske kan en læser af bloggen genkende den, lægge en kommentar herunder og fortælle mere?

Forf: JM

One comment

  1. Hej! Tak for god information om diverse lamper! Jeg har nogle stykker, som jeg ikke kan sætte navn på – kan I måske hjælpe med det? mvh Stine

Skriv et svar

