Scandinavian Retro fra februar 2015.

Temaerne i årets første nummer spænder vidt. Der sættes lup på Stig Lindbergs fajanceserie Karneval, tekstiler af Ritva Wahlström, stable-legetøj fra Brio, Triva møbler fra NK og køkkenredskaber fra Nilsjohan.

Desuden er der mindre features om skindjakker, Anita Ekberg, norsk melodi grand prix 1985, en Crescent motionscykel fra 1960 samt et par boligreportager og en retroguide til shopping i Hamburg.

Retro 2015-1 col3 M

Da Gustavsberg introducerede Stig Lindbergs Karneval i 1957 blev mange af fajancemalerne godt sure. Før havde Studio malerne haft en vis frihed til at male ud fra en tegning eller et forlæg. Nu skulle de sidde og udfylde med farver indenfor færdigtrykte sorte omrids. En af dem valgte simpelthen i protest at flytte til noget andet arbejde hos Gustavsberg. Hun nægtede at sidde som et treårigt barn “och fylla i eländet Karneval”.

I det hele taget var der mange problemer. Glasuren var usund og vanskelig at arbejde med. Det var svært at få den til at binde ordentligt. Og selve fajancen var meget porøs og gik nemt i stykker. Så allerede i 1962 indstillede fabrikken produktionen, men inden da nåede serien op på at omfatte omkring 32 dele.

Scandinavian Retro viser dem allesammen og har lavet en omfattende guide med brugtpriser og en anvisning på, hvordan du kan få mere at vide om de forskellige fajancemaleres signaturer.

Køkkenredskaberne fra firmaet Nilsjohan var mere robuste og konstrueret med tanke på at holde i mange år. To af de største succeser var hjulpiskeren Cyklon og dåseåbneren Clara. Dåseåbneren var opkaldt efter en ungdomskærlighed til Jonas Nilsson, manden bag firmaet.

Artiklen i Scandinavian Retro fylder 11 sider og viser 119 forskellige redskaber. Den er spækket med autentiske billeder fra gamle kataloger og brochurer, og der fortælles nogle små sjove historier.

Storhedstiden var 50’erne, 60’erne og 70’erne. Nilsjohan havde eget prøvekøkken i Stockholm. Her testede teknikere og husholdningslærerinder alle redskaberne. Filosofien var at modernisere køkkenarbejdet og gøre hverdagen nemmere for Sveriges kvinder. Markedsføringen peger tilbage på en tid med traditionelle kønsroller, hvor manden gik på arbejde og kvinden indtog rollen som husmor.

Nilsjohan havde sit eget blad Köks-klubben, som i slutningen af 60’erne udkom i et oplag på mere end 1,3 million eksemplarer. Næsten hver anden svensk husstand modtog bladet, men Nilsjohans produkter blev ikke kun solgt i Sverige. En stor del af sortimentet blev også eksporteret især til de andre nordisk lande.

Du kan følge Scandinavian Retro på deres Facebook.

Forf: JM

Advertisements

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s