Politiske plakater.

Litografiske vintage plakater er i høj kurs og originale eksemplarer kan være svære at opdrive. Filmplakater og kommercielle plakater er mest almindelige. En niche er de politiske plakater. Dem er der nu udkommet en bog om.

Den stiller skarpt på danske valgplakaters kulturhistorie, og hvordan de har skiftet udtryksform gennem tiden.

Nutidens valgplaktater er stereotype og kedelige. Et portræt, et navn, et kryds og måske et kort slogan. For nogle generationer siden var det derimod meget almindeligt, at partierne hyrede en kunstner til at fortolke de politiske budskaber.

VP 3-1 M

Socialdemokraterne vandt magten i 1924. Ved det efterfølgende valg i 1926 gjaldt det om at fastholde den. Arbejderbevægelsen var ung symboliseret ved en energisk og stærk arbejder, der råber direkte til de andre arbejdere for at få dem op af sofaen og hen til valglokalet.

Efter besættelsen var et tema i dansk politik, hvordan man kom væk fra rationeringer og restriktioner og frem mod normale tider. Den konservative plakat er grafisk velordnet og rummer optimistiske budskaber og slogans. De osende skorstene opfattes ikke som en kilde til forurening, men som et symbol på vækst og fremgang.

Kommunisternes valgplakat spiller på de mange faglige arbejdskampe i 70’erne og begyndelsen af 80’erne. Arbejdsgiverne argumenterede dengang med “at der ikke var råd”. Et argument som plakaten gendriver ved at pege på uligheden i samfundet og overklassens luksusforbrug.

En del valgplakater er tegnet af samtidens kendte tegnere og kunstnere. Anton Hansen, Svend Henriksen, Herluf Jensenius og Arne Ungermann er nogle af dem. Thor Bøgelund tegnede rigtig mange plakater både for de konservative og for socialdemokraterne. I bogen er også vist en plakat af Asger Jorn. Den er lavet til kommunisterne ved valget i 1945, men blev aldrig brugt. Partiet mente ikke den havde tilstrækkelig folkelig appel. Jorn donerede samtidig et maleri til partiets julelotteri, hvor førstepræmien var en flaske rød Aalborg. Andenpræmien var Jorns maleri.

Bogen er først og fremmest en billedbog og kan stærkt anbefales. Valgplakaterne er superflot fotograferet og gengivet i stort format med en på hver side. De ledsagende tekster er relativt korte, men perspektiverer plakaterne på en spændende måde i forhold til deres politisk sammenhæng.

Den socialdemokratiske plakat ovenfor til venstre er fotograferet af Pernille Kemp, mens den konservative og den kommunistiske plakat er fotograferet af Thomas Lindblad.

“Valget er dit – den danske valgplakat i 100 år” af Peter Nedergaard og Elsebeth Aasted Schanz, Gads Forlag og Dansk Plakatmuseum 2015, isbn. 978-87-93229-06-8. Pris: 299,95 kr. (hos en boghandel); 409,95 kr. (hos Den Gamle By i Århus).

Hvis du er på jagt efter originale gamle politiske plakater, er forretningen Danish Design Posters på Søborg Hovedgade et godt sted at starte.

Forf: JM

2 comments

  1. Bogen koster 299,95 kr, men i Den Gamle By skal du betale entré for at komme ind og hente den. Det koster 110 kr for en voksen. Billetten kan ikke refunderes, selvom du slet ikke skal se museet. Personalet i receptionen vil ikke hjælpe med at hente bogen i Museumsbutikken, og de må heller ikke oplyse nummeret til butikken, sådan at du eventuelt selv kan lave en aftale med personalet i butikken om at lægge bogen op i receptionen.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s