Retro kaffemaskine solgt til skyhøj pris.

Hvem har givet 10.000 kroner for en gammel kaffebrygger?

Det har Melitta. Kaffebryggeren hedder Automat 120. Det er den røde til højre, og den fungerer stadig. De fandt den via en kampagne på deres Facebook og skulle bruge den til fejringen af 50 året for lanceringen af Sveriges første elektriske kaffebrygger til husholdningsbrug.

col MA 120

Dengang i 1965 kostede en Automat 120 omkring 400 kroner. Rimelig høj pris i forhold til datidens købekraft. Omregnet til nutidens priser svarer det nogenlunde til 3500 kroner. Først i løbet af 70’erne faldt prisen til et mere rimeligt leje, og en revolution af måden at lave kaffe på var i gang.

Melitta reklame

Før kaffemaskinernes fremkomst var det i Danmark mest almindeligt at lave kaffe ved at lade kogende vand løbe gemmen et filter ned i kaffekanden, som typisk var en Madam Blå fra Glud og Marstrand, mens de i Norge og Sverige lavede kokkaffe.

Grovmalede bønner kommes i en kaffepanna med koldt vand, som koges op direkte på komfuret. Metoden bruges stadig nogle steder i Sverige, og i detailhandlen kan man købe kaffe med den rigtige grove malning, der passer til kokkaffe.

I Sverige kom kaffepannan ofte fra Kockums Emaljeværk. Den cremefarvede model med grøn kant var meget udbredt. I Norge kogte de måske kaffen i en Lotus kande fra Cathrineholm.

col GM-Kock-Cath

Historien om Automat 120 findes på Melittas Facebook, men kan også læses i den seneste udgave af Scandinavian Retro, som er nummer 5 fra oktober 2015.

Magasinet bringer denne gang desuden artikler om gyngestole, tekstiler fra Verner Pantons hånd, Aldo Londis turkise keramik for italienske Bitossi, en oversigt over skærebrætter af porcelæn fra Rörstrand samt en retroguide til shopping i Liverpool og Manchester.

Billederne af Melitta Automat 120 kommer fra Melitta.

Forf: JM

One comment

  1. Hej,
    Jeg har den omtalte kaffebrygger : Melita Automat 120, i min samling og har haft den i over 10 år, den køre fint og normalt ikke til salg.
    Havde jeg vidst at Melita ville give kr :10.000 for den, var den blevet solgt.
    Jeg skal for alvor til at rydde op i gemmerne efter at have samlet mest på tekniske og elektriske artikler gennem 35 år. (EL-ting, hårde hvidevare og radio/tv afd.)

    Jeg vil gerne have en “føler” ud med hensyn til priser på ting når de dukker op, men ved ikke hvor jeg skal henvende mig,??!!

    Det kan irritere mig grænseløst at skulle sælge noget til nogen (som oven i købet altid syntes det er for dyrt) hvorefter den samme persom sælger det 8 gange så dyrt på nettet eller lign.!

    Derfor ønsker jeg et sted hvor jeg kan få en SERIØS vurdering på tingene.

    M.v.h, Nielsen Samsø.

Skriv et svar

