Drengenes lyntog.

Med lyntog fra København til Århus på 4½ time. De første lyntog fra 1935 var et af tidens største ikoner og et symbol på fart og teknik.

Enhver rask dreng vidste, hvad et lyntog var, og der gik ikke lang tid, før de også rullede ind på børneværelserne.

Allerede i 1936 optræder det i børnebogen Toget med tegninger af Arne Ungermann, men også legetøjsfabrikanterne fik travlt. Pilot lavede miniature-modeller i bly. De fleste legetøjslyntog var dog fremstillet af træ. Såkaldte skubbetog uden motor eller skinner, men med gummihjul, så de ikke larmede eller ridsede, når de kørte. Og mor kunne tage det helt roligt og slappe af. Lego havde et 3-vogns lyntog i sit sortiment. Det er i dag sjældent og et eftertragtet samlerobjekt.

Rigtigt sejt var det, hvis toget var elektrisk. Frederiksberg-virksomheden Wittrock kom med et elektrisk lyntog i slutningen af 40’erne til den formidable pris af 124,50 kr. Det var dyrt, men modellen kunne også leveres som umekanisk skubbetog. Så kostede det kun 8,75 kr.

Både modellerne fra Wittrock og Pilot tilstræber at ligne Statsbanernes rigtige lyntog. Især Pilot rammer forbilledet rigtig godt. Vinduernes antal og placering er korrekt udført. Modellen er støbt i en form, hvor man virkelig har gjort sig umage med detaljeringsgraden. Det samme har ikke med datidens teknologi været muligt på Wittrock toget, som er udstanset og sat sammen af tynde blikplader.

Året før det første lyntog introducerede Statsbanerne de københavnske S-tog. Det var i 1934. Også de blev omsat til legetøj.

Samme år viste Illum i sit julekatalog et S-tog “skåret over samme læst som de rigtige S-tog”. Det er nu ikke til at se det, hvis man ikke lige ved det. Modellen ligner overhovedet ikke, men mon ikke kopien alligevel har vakt jubel, sådan som annoncen kækt lover.

Referencer:

Wittrock lyntoget er udgaven med motor. Det er mit eget og fundet på et loppemarked til 400 kroner.

Pilot togmodeller er sjældne. De blev kun fremstillet en kort årrække. Mere almindelige er skibe og modelbiler fra samme producent. Priserne svinger efter stand. Mit eksemplar består af 3 vogne og kostede 100 kroner på et loppemarked.

Katalogsiderne er hentet fra Det kongelige Bibliotek i København. Lyntoget af træ er vist i Daells Varehus julekatalog 1948. Wittrock lyntoget kommer fra Illums julekatalog 1948, mens S-toget er fra Illums julekatalog 1934.

Tegningen af lyntoget, der kører ombord på Storebæltsfærgen, er af Arne Ungermann og fra bogen Toget af Harald H. Lund.

Billederne af Statsbanernes lyn- og S-tog findes på Jernbanemuseets arkiv og er tilgængelige via jernbanekilder.dk

Text © copyright: Loppefund_Research

Forf: JM

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s